Hoe het begon.
De samenwerking met vriendenboeken.nl is begonnen vanuit het label Superdrukker waarin wij de productie van de afscheidsboeken van groep 8 op ons namen. Vanuit OCC Crossmedia zijn we met vriendenboeken.nl in gesprek gegaan over de ontwikkeling van software waarin de klanten van Vriendenboeken.nl hun eigen boeken volledig samen kunnen stellen.
Tijdens deze gesprekken is er geïnventariseerd wat voor beperkingen, bugs er in de oude software aanwezig waren, maar vooral ook wat de wensen waren voor het nieuwe systeem. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken, hebben we eerst een globale planning gemaakt. Deze planning bestond alleen uit een startdatum, einddatum voor de 1e fase en een einddatum van het gehele project.
De 1e fase heeft bestaan uit de volgende stappen:
- Inrichten project management tool
- Voorstel modern/responsive design
- Eerste technische installatie van Symfony
Door middel van het project management tool had vriendenboeken de gelegenheid om te zien welke punten in testfase staan en welke punten in de desbetreffende sprint werden afgehandeld. Per punt was het mogelijk om feedback te geven, bugs te melden of punten goed te keuren, zodat deze definitief doorgezet konden worden naar de toekomstige productie omgeving.
Aan het einde van een fase werd er gekeken naar de planning van de volgende fase. Per fase werden er steeds diepere stappen ingepland. Elke 3 weken bekeken we welke functionaliteiten die periode werden ontwikkeld. Elke maandag werd intern een planning gemaakt voor die week.
Doordat het gehele project met de scrumtechniek is aangevlogen met vriendenboeken samen, kwamen we tijdens het proces snel achter wensen die aangepast moesten worden, omdat de werking anders ervaren werd dan van te voren uitgedacht. Vriendenboeken heeft daardoor wekelijks functionaliteiten beoordeeld. Hierdoor waren er geen verrassingen na 3 maanden wachten.
Aan het einde van het complete project, kijken wij, maar ook de klant terug op een prettige, intensieve samenwerking met een prachtig eindresultaat. Lees hieronder de ervaringen van Marjon te Lintelo van Vriendenboeken.nl.
Ervaring van de klant.
Marjon van Vriendenboeken.nl; In 2018 zochten wij een nieuwe drukker voor de productie van onze afscheidsboeken groep 8. De afscheidsboeken waren populair, maar we merkten ook dat de boeken voor een aantal scholen te duur waren. Op zoek naar een drukker die gespecialiseerd was in hogere oplages, kwamen we al snel uit bij Superdrukker, onderdeel van OCC Crossmedia. Zij konden ons bieden wat wij zochten, super kwaliteit voor een mooie prijs. De samenwerking met Superdrukker heeft gezorgd voor heel veel nieuwe klanten, enthousiaste reacties én scholen die jaarlijks terugkomen. Wij zijn blij met dit resultaat, maar zeker ook met de samenwerking met de medewerkers van Superdrukker. Ze zijn altijd vriendelijk, flexibel, niets is te veel én er wordt snel en goed gewerkt. Gaat er een keer iets fout dan wordt het altijd heel netjes en snel opgelost.
Ontwikkeling website vriendenboeken.nl.
DE WENSENLIJST:
Door de positieve ervaring met de afdeling drukwerk was de stap klein om in zee te gaan met OCC Crossmedia voor het bouwen van onze nieuwe software. Wij wisten dat ze betrouwbaar, flexibel en snel waren, maar we hadden wel een aantal specifieke wensen. De 8 belangrijkste:
1. Ervaren in het bouwen van interactieve websites
De software van Vriendenboeken.nl is interactief. Veel mensen die samen aan één boek werken, dat moet vlekkeloos en logisch verlopen. Superdrukker, onderdeel van OCC, werkt door middel van interactieve software. De ervaring was bij OCC dan ook ruim voorhanden.
2. Zelf aanpassingen kunnen doen
Bij onze ‘oude software’ konden we niets zelf aanpassen. Alles moest gebeuren door de websitebouwers. Dat was omslachtig en duur. Dat moest anders. We wilden zelf designs voor onze vriendenboeken kunnen uploaden, kortingscodes toevoegen, vragen kunnen aanpassen of toevoegen en bijvoorbeeld sfeerbladen toevoegen. Niet voor elk wissewasje terug moeten naar de software-ontwikkelaar van je website en tegen extra kosten aanpassingen moeten laten doen was een absolute must voor ons.
3. Door kunnen blijven ontwikkelen
Onze oude website kon maar beperkt doorontwikkeld worden. Hoog op onze prioriteitenlijst stond de mogelijkheid om upgrades te kunnen blijven doen. Nu, maar ook over 7 jaar, en dan zonder dat de hele software compleet dient te worden vernieuwd.
4. Administratieve gedeelte Vriendenboeken.nl
Logisch, snel, zoekopties, rekenmodules, het volledige pakket.
5. Gebruikersvriendelijk | Intuïtieve software
Vriendenboeken.nl bestaat inmiddels meer dan zeven jaar. Wij denken dat wij aardig goed weten wat onze klanten belangrijk vinden. Onze ervaring is, dat wat voor een websitebouwer logisch is, dit lang niet altijd net zo logisch is voor eindredacteuren en deelnemers aan een vriendenboek. Voor ons was het daarom erg belangrijk dat een ontwikkelaar zich echt kon verplaatsen in onze klanten. De software moest absoluut intuïtief zijn.
6. Specifieke wensen opmaak vriendenpagina’s vriendenboek
Vragen en antwoorden, het is de basis van een vriendenpagina. Wij wilden daarin meer mogelijkheden kunnen bieden, keuze in letterfonts, letterkleur en opmaak van de teksten. Daarnaast wilden we dat het aantal lettertekens niet meer werd geteld per vraag, maar per pagina.
7. Webshop
Meerdere vriendenboeken tegelijkertijd kunnen plaatsen.
8. Geen onverwachte meerkosten.
Helder, transparant en eerlijk communiceren over het kostenplaatje.
De pluspunten van OCC.
De gesprekken die wij voerden over het ontwikkelen van de nieuwe software verliepen vlot, duidelijk en goed. Alles werd helder omschreven en OCC ging enthousiast aan de slag. Wij kunnen zeggen dat onze wensenlijst naar volle tevredenheid is uitgevoerd. Wij zijn meer dan blij met het resultaat, maar ook zeer tevreden over de samenwerking:
- De lijntjes zijn kort, daar houden wij van. Snel overleggen en veranderingen doorvoeren. Soms werden tijdens telefonisch overleg aanpassingen doorgevoerd zodat we konden meekijken.
- Was iets niet helemaal naar wens dan werd dat zonder problemen veranderd.
- Geen strakke 9 tot 5 mentaliteit. Als er iets urgent was dan gebeurde dat ook gelijk.
- Het uitgangspunt van OCC ‘dat je als klant heel veel zelf kunt doen tijdens de opbouw van een website en na oplevering’ spreekt ons zeer aan. Het was tenslotte ook één van onze belangrijkste wensen. Wij hebben zelf bijvoorbeeld alle designs, sfeerbladen en jaaroverzichten geupload. We kunnen ze eventueel ook zelf verwijderen of vervangen. Fantastisch, echt meerwaarde.
- Reageren snel.
- Last but not least; of het nou Brabants is of niet… de contacten zijn altijd gezellig en gemoedelijk.
Interesse?
Wil je ook graag met ons in gesprek over het ontwikkelen van jullie nieuwe software of heb je andere technische uitdagingen waarin we je kunnen ondersteunen? Ons team staat graag voor jullie klaar. Neem contact met ons op en we bespreken graag de mogelijkheden.